Škola rytmu a výrazu


Základním stavebním kamenem opravdu dobré hudby – a nezáleží na tom, zda pomýšlíme na old-time music, bluegrass, folk, blues, moderní country, rock, rozličné druhy folklóru či dokonce hudbu populární – je jednoznačný a solidní rytmus, rozhovor přízvuků a přesvědčivý výraz. Mluvíme pak o skutečné nakažlivosti hudby, navíc v tom nejlepším slova smyslu. Posluchači se spontánně připojují, těla se pohupují, nohy podupávají, ruce tleskají, tváře a duše se usmívají...


„Pravá ruka je velmi důležitá, a pokud je pravá ruka skutečně spolehlivá nezáleží téměř na tom, co dělá ruka levá !"
Marcy Marxer - Flatpicking Guitar Magazine


  • Co Tě naučím
  • Přemýšlet o přirozené rytmické pulsaci probíhající celým tělem. Právě ta je nezbytným základem skutečné hudby, její vlastní podstatou. Poselství může být předáno pouze proudí-li hudba z hudebníkova nitra.
    (Nejen za krásný termín rytmická pulsace děkuji zázračné houslistce Kato Havasové, která dokázala ve svých dílech pomocí slov vyjádřit to, co jsem já sám pouze cítil.)
    Základy rytmické práce s vlastním tělem - starodávné tradice Hambone, která po strastiplné pouti z černé Afriky zapustila své pevné kořeny na americké pevnině. Ze semínek zasetých černými otroky z jižanských plantáží vyklíčila bujná rostlina, která mocně ovlivnila celou americkou kulturu (a následně i dnešní populární hudbu) a svou přirozenou a podmanivou krásou zasáhla snad všechny její oblasti.
    A můžeme pokračovat přirozenými způsoby hry na rozličné lidové rytmické nástroje jako je valcha, lžíce, rytmické kosti, mrštnej janek..., přidat starobylou a všem kulturám známou brumli atd.



    Škola určená nejen poutníkům po vzrušujících stezkách temperamentní OLD-TIME COUNTRY MUSIC. A nejen kytaristům.
    Cenu zlata má i pro hráče na banjo, housle, autoharfu, dulcimer, mandolínu, horalský dulcimer, kontrabas...
    A konec konců, vyražte s Martinem na cestu jen tak pro radost !

  • Co Tě nenaučím
  • Netvůrčí a bezduché kopírování rytmických vzorů.
    Nejčastější překážkou na skutečně přirozené Cestě je rozšířený fakt, že se přespříliš soustředíme na techniku a předložená pravidla, necháme se svázat předsudky svého okolí, obáváme se, jak bude náš výkon posuzován... Na vlastní hudbu i odvěkou touhu člověka po sebevyjádření pak snadno zapomínáme.


    „Pochopila jsem, že skutečné hudební vyjádření vychází z hlasu
    dokonale propojeného s tělem a duší,
    jemně obohaceného užitím nástrojů...“

    Laura Boosinger

  • Co budeš potřebovat
  • Pouze nejstarší hudební nástroj v celé historii lidstva - své vlastní tělo !!
    Kvalitní rytmické kosti, brumle atd. pro případné další rozšiřování Tvých obzorů je možné zakoupit u naší zásilkové služby Country Home. Samozřejmě Ti rád pomohu s výběrem.


    „Důležité je zpívat - ať máme hlas silný nebo slabý, krásný nebo ošklivý
    - zpívat nějaké melodie a vyciťovat jejich duchovní náplň.
    Zpívány bez hudebního doprovodu, musí nás cele prostoupit,
    aby skrze nás mohly působit na druhé.
    Jedině potom budeme schopni hrát na hudební nástroj takovým způsobem, abychom vytvářeli hudbu, ne jen pouhé tóny.“

    Helga Szabo - The Kodaly Concept of Music Education
    (Boosey and Hawkes, London 1969)

  • Jak probíhá výuka rytmu a výrazu
  • Víkendové školy Old-Time Country Music v malé skupině
  • Skupinová výuka na jakémkoli místě v ČR (případně i jinde na planetě)
  • Individuální lekce u nás v Lužických horách (dle časových možností)

    Kontaktní informace je uvedena zde.


    Otázka zní: „Co říkáte svojí kytarou?“
    Nezní: „Umíte zahrát tenhle akord?“ nebo „Jak rychle umíte hrát?“
    Zní: „Co svým nástrojem říkáte? Co v téhle písni sdělujete?“

    The Edge, U2

    „Když hledám nového hudebníka, je pro mě ze všeho nejdůležitější,
    jestli ví, jak má naslouchat.“

    Duke Ellington

    „Pokouším se naučit své ruce to, co mi zní v hlavě.“
    John Hartford

    „To, co dělám, se nebude líbit všem, což já plně akceptuju;
    kdyby se všem líbilo, co dělám,
    zřejmě bych nehrál nikdy naprosto procítěně a z nitra.“

    Joshua Redman

    „Když začnete zametat podlahu, zametejte ji lépe než kdokoli jiný
    ve městě. A když začnete hrát na kytaru, dejte se do toho
    s opravdovostí a upřímností a nic neodbývejte.“

    Carlos Santana

    „Rád hraju s lidmi, kteří dokážou hrát prostě a klidně a které neděsí pomyšlení, že si ostatní muzikanti myslí, že neumí hrát.
    A tím už je vyřazeno 99 procent hudebníků.“

    Neil Young

    „Není to k ničemu, když se to nehoupe!“
    populární píseň swingové éry

    Podzimní škola Old-Time Country Music 2013

    Podzimní škola Old-Time Country Music 2013
    ve znamení rytmu a výrazu v Jizerských horách


    „Martinova láska k old-time hudbě je nakažlivá.
    V Evropě není žádný jiný člověk, který by udělal víc pro předávání této hudební tradice než Martin Žák. A také díky němu (a s trochou štěstí), udrží budoucí generace mladých lidí tuto hudbu při zdravém životě.“

    Scott Miller, mistr ve hře na rytmické kosti z Missouri, USA


    „Martine, Tvoje teorie rytmické pulzace a ,houpání’ mi skutečně otevřela oči... Nikde se to neučí a můžeš to navenek posoudit jenom tím, zda muzika šlape nebo nešlape... Jsem za toto Tvoje podělení se moc rád!“

    Martin, Praha


    Škola rytmu a výrazu je volným pokračováním kapitoly, která se začala psát na samém sklonku roku 2008, kdy jsme se shodli s kamarádem Honzou Pumprem, známým ve světě country tanečníků jako Bob, na společné touze - pokusit se přispět každý svým dílem k oživení odvěkého souznění světa tónů a pohybů.
    Společně s taneční školou Dvorana Jitky Bonušové jsme pak zorganizovali několik nezapomenutelných ročníků muzikantsko-taneční Školy country tanců a Old-Time Country Music.

    Všechno má svůj čas. Je třeba vykročit k novým obzorům...


    Letní škola Old-Time Country Music 2013 / Foto: Jakub Žák

    Pro léto 2013 přizval Martin Žák ke spolupráci svého dávného přítele a mistra americké old-time music Wayne Erbsena (na fotografii s kytarou třetí zprava).
    Wayne a jeho dcera, houslistka Annie, se tak stali neopakovatelnou součástí poslední společné muzikantsko-taneční Letní školy Old-Time Country Music 2013 ve Sněžném v Orlických horách.


    Letní škola country tanců a Old-Time Music 2010 / Foto: Denda Žáková



    „Martine, díky za to, že jsi mi ukázal další cestu, děkuji za nadšení a elán, které vyzařuješ a za pocit štěstí, s jakým jsem odjížděla...“

    Ála, Liberec


    „Důležité je souznění duší a to tu prožívám velmi intenzivně. Dokázal jsi ve mně probudit to, co se začalo postupem žití vytrácet a za to Ti moc děkuji.“

    Jana, Košťany


    „Skvělé jako obvykle. Děkuju za světlo na další cestě...
    S takovým nasazením, které do toho dáváš, jsem se dosud nesetkal.“

    Karel, Polička


    „Děkuji za nádherný týden, děkuji za náměty k přemýšlení, děkuji za nádherné texty a melodie, které nám dáváš, děkuji za náladu, kterou jsi přinesl na školu...“

    Hroch, Vyškov


    „Co je Old-Time Music jsem dosud pořádně neznal. Tento starý styl mě zaujal a velmi se mi líbí. Obdivuji elán a energii, kterou, Martine, máš nejen na předávání Tvých muzikantských zkušeností ostatním hudebníkům, ale i Tvou sběratelskou práci a trpělivost, se kterou píšeš knihy, vydáváš CD a DVD.“

    Wikki, Štramberk


    „Martine, jako pedagog jsem na Tvém vystoupení hledala nějakou profesní chybu, ale za celý týden jsem ani nejmenší chybičku nenašla... Na Letní škole Old-Time Music jsem prožila krásný týden svého života, našla jsem plno přátel a moc Ti za to děkuji.“

    Andulka, Beroun


    „Nezapomenutelný týden, kdy jsi se nám s nasazením a zápalem věnoval a snažil se předat nám něco ze svých zkušeností, názorů a pocitů. A velké pozitivní energie. Nedovedu si představit, že bych na dalším setkání nebyl !“

    Michal, Slapy


    „Martine, setkání s vámi na Letní škole country tanců a Old-Time Music bylo nezapomenutelné. Zapsala jsem si vás do své pomyslné kroniky skvělých lidí, kteří prošli mým životem a zanechali v něm krásné vzpomínky.“

    Anička, Praha

  • Zpět na začátek této stránky